...personal travel web

Úvodem
Den 1   Good bye "Frozen Land"
Den 2   Po letech opět v Perthu
Den 3   Slavíme Australia Day
Den 4   Vyrážíme na jih
Den 5   Geographe Bay
Den 6   Okolí Cape Naturaliste
Den 7   V jižních lesích
Den 8   Z Walpole do Denmarku
Den 9   Denmark a okolí
Den 10  Zpět do Perthu
Den 11  Odlétáme na východ
Den 12  Gold coast
Den 13  Gold coast, den druhý
Den 14  Z G.C. do Coffs Harbour
Den 15  NP Dorrigo
Den 16  Přejezd do Sydney
Den 17  Sydney
Den 18  Výlet do Blue Mts.
Den 19  Směr Victorie
Den 20  Z NSW do Victorie
Den 21  Wilsons Promontory
Den 22  Phillip Island
Den 23  Přes Melb. do Ballaratu
Den 24  Sovereign Hill
Den 25  Apollo Bay
Den 26  NP Port Campbell
Den 27  Victor Harbor
Den 28  Kangaroo Island
Den 29  Kangaroo Isl., den druhý
Den 30  Z KI do Adelaide
Den 31  Adelaide
Den 32  A zase v Perthu
Den 33  Návrat

Austrálie, deník, část VIII.

Den 28 - 20.2. - Vzhůru na Kangaroo Island -

Z Victor Harbor je to pár minut jízdy do Cape Jervis, nacházejícímu se na konci poloostrova Fleurieu. Poloostrov Fleurieu je mimochodem velmi úrodnou částí jinak suché a vyprahlé Jižní Austrálie, dobře se tu daří zejména vinné révě.

Z Cape Jervis vyplouvají trajekty na Kangaroo Island, lístek na loď společně s ubytováním od společnosti Sealink máme naštěstí rezervované a zaplacené už z Čech. Do lodi se vejde kolem 50 aut, takže nalodění probíhá v celkem komorní atmosféře, ne jako když jsme jeli megatrajektem na Korsiku. Někteří řidiči musí akorát do útrob lodi nacouvat, což ne každý zvládá bez problémů. Plavba na Klokaní ostrov z Cape Jervis do Penneshaw trvá asi 45 minut.

trajekt na Kangaroo island
Trajekt na Kangaroo Island

Kangaroo Island je po Tasmánii a po ostrovu Melville nahoře u Darwinu třetím největším australským ostrovem, měřícím na délku kolem 150 km. Je unikátní svou panenskou nedotčenou přírodou, jelikož se jej podařilo uchránit od zavlečení predátorů a škůdců decimujících ostatní oblasti pevninské Austrálie. Říká se, že pokud nemáte dost času procestovat kontinent a chcete vidět co nejvíce australské fauny ve volné přírodě, zajeďte se podívat právě na Kangaroo Island. Žije tu i spousta ohrožených druhů a zástupců živočišné i rostlinné říše, na které nenarazíte nikde jinde v Austrálii, jako je třeba vzácný druh černého kakadu.

Na ostrově se dnes konají nějaké závody nebo co a sjíždějí se sem motorkáři, takže první setkání nás nečeká se zvířaty, ale s policejní hlídkou, která kontroluje alkohol v krvi projíždějících řidičů. Do Kingscote, kde máme ubytování, přijíždíme právě včas na každodenní krmení pelikánů. Bydlení je stranou města tak trochu na samotě, kam vede jen prašná polní cesta. V podstatě máme k dispoci malý byt, který tu pronajímá rodina bydlící hned vedle nás, takže majitelka se jde s námi hned přivítat. Krásné bydlení uprostřed přírody v takřka rodinné atmosféře, škoda že jen na dvě noci. V centru města jsme našli výbornou restauraci, tak si jedem dát trochu do nosu.

Den 29 - 21.2. - Kangaroo Island, v největší ZOO -

www.tourkangarooisland.com.au

Dnešek se ponese ve znamení setkání s faunou Klokaního ostrova. Bistro v Kingscote nabízí skvělou snídani, kterou si vychutnáváme na venkovní zahrádce. Spolu s námi si pohodové ráno užívá i několik ostrovanů hltajících čerstvé informace z místního plátku "The Islander".

v zálivu Seal Bay
Lvouni v zálivu Seal Bay

Vrháme se na první přírodní atrakci ostrova, kterou je Seal Bay na jižním pobřeží. Návštěvníci se tu po dřevěných chodnících mohou volně pohybovat mezi divoce žijícími lvouny, nebo se v rámci organizovaných a tím pádem dražších výprav s průvodcem dostat do těsné blízkosti k těmto tvorům.

Ostrovem vede pár hlavních silnic a spousta nezpevněných cest, kde si vychutnáte tu pravou divočinu. Přesunujeme se dál na západ, směrem k národnímu parku Flinders Chase. Písčitý okraj silnice protínající park prohledávají ježury ve snaze najít něco na zub. Po pár kilometrech jízdy už vidíme asi šestou, tak ani nezastavujeme. Za pěkných slunečných dnů tu není problém zahlédnout vyhřívající se goany, což ale bohužel není případ dneška.

tuleni v Admiral Arch, Klokaní ostrov
Admiral Arch s tuleni

V návštěvnickém centru parku je pak potřeba zaplatit vstupní poplatek. Od centra vede několik turistických stezek, my se ale vydáváme trochu terénem k místu, kde žijí ptakopyskové. Tihle tvorové jsou ale hodně plaší, takže uvidět je ve volné přírodě je dost složité. Navíc máme smůlu, protože je cesta dál zavřená, údajně kvůli požáru z minulých let.

národní park Flinders Chase
NP Flinders Chase

Jedeme tedy na Admirals Arch obdivovat divoké pobřeží s útesy a jedinečným skalním obloukem, které si oblíbila kolonie tuleňů. Cestou jsme navíc narazili na velkého černého hada, stočeného do klubíčka vedle chodníčku. Paralyzován chladným počasím ale nejevil známky pohybu, natož pak projevům agrese. Příroda kouzlila i kousek odsud, kde se nad mořem tyčí větrem a vodou opracované Remarkable Rocks. Shluk žulových balvanů bizarních tvarů se stal jedním z nejnavštěvovanějších symbolů ostrova. Díky porostu lišejníků hrají plejádou barev od zlaté po červenou, což nabývá efektu obzvláště během západu slunce.

Nabytý program pokračuje v Koala Walk, kde se nachází blahovičníkový les s koalami. Docela úsměvné je to, že strom s koalou je označený praporkem. Poprvé jsme ale viděli koalu, která se rozhodla slézt a mazat na jiný strom, což se u těchto tvorů, kteří naprostou většinu dne prospí nebo prožerou, nepoštěstí každému vidět. Klokany a papoušky, kterých tu je tolik, už pomalu ani nevnímáme.

Remarkable rocks Remarkable rocks
Remarkable Rocks poprvé .. a podruhé

Při zpáteční cestě se ještě zastavujeme v zálivu Vivone Bay s jednou z nejhezčích pláží na ostrově a na obřích písečných dunách s příznačným názvem Little Sahara.

Návštěvy Kangaroo Island nelze ani v nejmenším litovat. Nikdy před tím sem během jednoho dne neviděl tolik zvířat ve volné přírodě, jako dneska. Klokaní ostrov lze bez pochyb řadit k tomu nejlepšímu, co jsme v Austrálii viděli.

Den 30 - 22.2. - Z Kangaroo Island do Adelaide -

Trajekt zpátky na pevninu odplouvá až kolem poledne, tak ještě jedeme navštívit zvířecí park Parndana. Nic neobvyklého tu ale nehledejte, taková zvířecí klasika. Naloděním na trajekt definitivně končí naše krátká návštěva Noemovy archy zvané Klokaní ostrov. Podél zálivu Sv.Vincenta se rychle dostáváme do Adelaide, metropole Jižní Austrálie.

V brožuře oblíbených karavan parků jsme si vyhlídli ubytování na kraji města, ke kterému jsme po malém hledání právě dorazili. K naší smůle je tu ale plno. Ve městě se koná nějaký festival a ještě vrcholí sportovní akce. Kdo by to byl čekal v hlavním městě státu, kterému se přezdívá "festivalový", že? Recepční ale na mou prosbu volá do druhého z karavan parků, kde na nás budou čekat a budou nám držet místečko.

Adelaide caravan park je ještě lepší volbou, než byl původní park, protože leží přímo uvnitř města a nemusíme tak vůbec používat auto. Po Adelaide se ale i jinak jezdí bez problémů. Centrum tvoří systém jednoduchých na sebe kolmých silnic, ke kterým se ze všech stran sbíhají další komunikace. Adelaide se nazývá "Twenty-minute city", protože to odkudkoli z periferie města do centra trvá zhruba 20 minut. Současné Adelaide se přeci jen ale vzdaluje této přezdívce díky stále rostoucí populaci a zvyšujícímu se provozu. Co nás ale na první pohled naprosto uchvátilo je to množství parkové zeleně všude kolem. Centrum Adelaide tvoří části City of Adelaide a North Adelaide, vzájemně oddělené řekou Torrens a ze všech stran obehnané prstencem parků.

Večer se jdeme projít do Severního Adelaide. V parcích, přes které jdeme směrem k Melbourne Street, se sportuje o sto šest, aby taky ne, když tu mají takové podmínky. Zrovna jdeme kolem fotbalového kolbiště. Pomalu na mě doléhá stín blížícího se návratu domů do Čech, kde je teď nádherných 10 pod nulou. Melbourne Street je hlavním střediskem nákupů Severního Adelaide a je tu i množství restaurací s kuchyněmi celého světa. Tak si po dlouhé době v jedné čínské restauraci dáváme jídlo s rýží.

Den 31 - 23.2. - Adelaide -

Rundle Mall, Jižní Austrálie
Rundle Mall, Adelaide

Adelaide jsme si od prvních chvil zde strávených úplně zamilovali. Nevelké svými rozměry, tudíž jednoduché na orientaci a hlavně obklopené zelení má snad nejevropštější ráz ze všech měst, které jsme tu procestovali. Dopoledne se pěšky vydáváme do centra koupit nějaké dárky a suvenýry. Cesta vede přes park s botanickou zahradou a univerzitní kampus. Pár minut trávíme vyhříváním se na trávnících zalitých dopoledním sluncem. Líbí se mi, jak se tu dají parky volně využívat a slouží v prvé řadě k relaxaci lidí, ne jako u nás, kde vesměs platí zákaz vstupu na travnatou plochu nebo se přes park nedá kvůli psím exkrementům vůbec přejít. Fascinoval mě nápis v botanické zahradě v Sydney, který přímo vybízel návštěvníky ke vstupu na trávník.

bronzové prase, Adelaide
Oliver, jedna z bronzových soch prasat na Rundle Mall

Nákupy v Adelaide jsou pevně spjaty hlavně s ulicí Rundle Mall a jejím okolí. Zde najdete i spoustu restaurací, kaváren a taky bronzové sochy čtyř prasat ztvárněné v komických situacích, díky nimž se stávají vděčným středem zájmu kolemjdoucích turistů. Kolem městské radnice se už v pěkném vedru ocitáme v samotném srdci Adelaide, na Victoria square. Adelaide je také známé množstvím nádherných kostelů, tady je to třeba katedrála St. Francise Xaviera, Severnímu Adelaide zase dominuje St. Peters Cathedral. Z Victoria square také jezdí tramvaj spojující centrum města s výstavní přímořskou čtvrtí Glenelg, kam chceme zajet na koupání. Po chvíli pátrání mezi ostaními lidmi čekajícími na tramvaj a pak i v samotném voze odtajňujeme systém placení jízdného. Trasa mezi stanicemi v Adelaide city a v Glenelgu se neplatí, ostatní jízdné vybírá přímo ve vagoně něco jako průvodčí.

Victoria square s katedrálou St. Francise Xaviera pláže v Glenelgu
Victoria square s katedrálou St. Francise Xaviera Glenelg

Glenelg je skvělé místo s promenádou, spoustou restaurací a hlavně s písečnou pláží i pásem zeleně, kde můžete chytat bronz a pak skočit do vln oceánu.

Den 32 - 24.2. - A zase v Perthu -

Ráno opouštíme Adelaide, v pokojném tempu se přesouváme na místní letiště, kde je třeba vrátit auto. Pak už sedáme na letadlo směřující do Perthu, kde si zase jen na pár dnů půjčujeme auto Holden, pýchu australského automobilového průmyslu. Po přistání k nám neomylně míří cvičený pes západoaustralské karanténní policie, jen co zaznamenal pachovou stopu jídla v našem batohu, ve kterém jsme si včera nesli pochoutky na večerní grilování. No nakonec se všechno vysvětlilo, pejsek dostal odměnu za dobře vykonanou práci a my, rudí jak raci, pokračovali dál ven z letištní budovy do rozpáleného Perthu. V Perthu je vysoká teplota v tomto období snad přímo zaručená, takže naše kroky snad nemůžou vést jinam než k hotelovému bazénu.

Den 33 a 34 - 25. a 26.2. - Návrat -

Poslední dny v Austrálii trávíme v poklidné atmosféře převážně u vody, kde čerpáme síly na zpáteční let do Evropy. Stejně se ve vedrech, která tu teď panují, nedá nic moc jiného dělat. Občas se sjedeme podívat do centra Perthu na lehké nákupy a něco k jídlu.

Den návratu je bohužel tu. Letadlo nám letí až večer, ale chatku musíme opustit do 10 hodin. Bohužel v celém karavan parku není jediné volné místo, kde bychom mohli do odjezdu zůstat a nechce se nám na pár minut hledat někde něco jiného. Alespoň že můžeme zůstat u bazénu jak dlouho chceme, což se hodí, protože má dneska být 38°C. Odpoledne to už nemůžeme vydržet hlady, tak vytahujeme macerovanou Adélu z bazénu a rychle se autem přesouváme do centra města na oběd v klimatizovaném podzemním food courtu. Pak se rozhodujeme podívat se ještě k moři, takže se proplétáme autem směrem na městskou pláž v Cottesloe, kterou si pamatuju z dob naší první návštěvy. Na pláži je poměrně dost lidí a taky velké vlny, takže se děti do hlubší vody zrovna nehrnou. Přesto tu Adélu stihla požahat nějaká medúza či co. Voda je ale krásně teplá.

Čas nekompromisně ukrajuje poslední okamžiky našeho pobytu a nezapomenutelný západ slunce nad Indickým oceánem jakoby symbolicky uzavírá úplně poslední kapitolu naší australské odysey.