...personal travel web

Den 1   Odlet
Den 2   Jakarta
Den 3   Jakarta, den druhý
Den 4   Přesun do Yogyakarty
Den 5   Prambanan a Borobudur
Den 6   S Niki Laudou za sopkami
Den 7   Bromo Tengger Semeru
Den 8   Kawah Ijen
Den 9   Poprvé na Bali
Den 10  Cestujeme po Bali
Den 11  Ostrov Menjangan
Den 12  Opouštíme Indonésii

Indonésie, info o zemi

Indonésie, deník, část VIII.

Den 11 - 25.8. - Šnorchlování u Jeleního ostrova -

opice u chrámu Pulaki, Bali
Opičí rodinka u jednoho ze zdrojů potravy.

Tak a jede se na šnorchlovačku do průzračných vod kolem ostrova Menjangan (Jeleního ostrova). Ráno si v Lovině kupujeme proviant na celý den, neboť na moři vyhládne a hlavně se těžko shání jídlo. Menjangan se nachází u nejzápadnjšího cípu Bali a z Loviny je to sem jen pár desítek kilometrů. Cestou si ještě fotíme chrám Pulaki, jehož okolí opanovalo početné komando značně drzých opic. Každé auto, které zastaví v poli jejich působnosti se ihned stává terčem zájmu primátů, kteří sondují co by se dalo sežrat. Takže když tu Bedna nerozvážně otevřel kufr auta, jeden z chlupatých drzounů mi z tašky ukradl koláček a zmizel s ním nenávratně v džungli obklopující chrám. Nakonec opičákům letí i zbylé plody hadího ovoce (snake fruit neboli salak), indonéského ovoce se slupkou skutečně připomínající hadí kůži.

šnorchlování u ostrova Menjangan
Šnorchlování u ostrova Menjangan, v pozadí ostrov Jáva.

K Menjanganu vyplouvají malé lodě ze zálivu Banyuwedang. Po několika minutách plavby podél úchvatného pobřeží s mangrovy a výhledem na vrcholky hor nedaleké Jávy se jde na věc. Ještě promáznout záda proti spálení od sluníčka a už se skáče do vody. Zrovna na tomto místě je kolmá stěna končící v hlubinách pod námi, kompletně porostlá korály, o pár metrů vedle je k vidění nádherná korálová zahrada překypující podmořským životem. Tak nás jen napadá, jak to tu bude asi za pár let vypadat s indonéským vztahem k životnímu prostředí, zda tahle krása zmizí pod tunami odpadků a sraček vypouštěných z lodí.

Návrat na jih nám zabral skoro celý zbytek dne, jen tak tak jsme stihli večerní představení tance becak v Denpasaru. Kecak je unikátní balijský tanec vycházející ze starých rituálních tanců, který není doprovázen hudbou. O zvukovou kulisu se stará chór desítek mužů sborově vyluzujících skřeky. Dnešní představení, které kromě nás sleduje jen japonský zájezd turistů, zrovna pojednává o opičím králi Hanumanovi.

Den 12 - 26.8. - Opouštíme Indonésii -

tanec Kecak, Bali
Taneční vystoupení kecak.

Během dopoledne balíme kufry a jdeme do města ještě koupit nějaké dárky. Z platby v hotelu se vyklube poměrně dobrodružná záležitost, protože jej vlastní stát a ne soukromá sféra a co je v Indonésii státní, stojí většinou za prd. Ženská na recepci nejdřív nebyla s to sečíst nám pořádně celkovou cenu za ubytování a napočítala nám o tři noci navíc. Během druhého pokusu zas započítala i noc, kterou s nima Ary domluvil, aby nám nebyla účtována jelikož jsme jí strávili v Lovině. Když už se čas odletu letadla začíná nepříjemně blížit a musíme počítat i s dopravní zácpou, dovídáme se, že v tomto hotelu nelze platit jinak než v hotovosti, musím ještě běžet pět minut k nejbližšímu bankomatu.

Čekáme na odlet letadla do Singapuru a musíme konstatovat, že se nám v Indonésii líbilo, vlastně hodně líbilo. V podstatě jsme absolvovali takový "povinný" okruh zahrnující Jávu a Bali. Skutečná Indonésie jsou prý ale ostrovy jako třeba Sulawesi, Papua a další ostrovy netknuté (nebo jen částečně) civilizací. Snad se sem někdy v budoucnu zajedeme ještě podívat, takže Selamat tinggal, Indonesia .........