...personal travel web

Den 1   Odlet
Den 2   V Buenos Aires
Den 3   Boca, Recoleta a hovězí
Den 4   Ledovec Perito Moreno
Den 5   Vzhůru do Chile
Den 6   Torres del Paine
Den 7   Vale del Francés
Den 8   Puerto Montt
Den 9   Lake District
Den 10  Pucón, NP Huerquehue
Den 11  Termas Los Pozones
Den 12  Arica, Putre
Den 13  NP Lauca
Den 14  Iquique, San Pedro de A.
Den 15  El Tatio, Valle d.l.Luna
Den 16  Z Calamy do Santiaga
Den 17  Santiago de Chile
Den 18  Návrat

CHILE - info o zemi

Argentina a Chile, deník, Pucón a okolí

Den 10 - 18.3. - Pucón, NP Huerquehue -

Jestli je někde na světě místo, kde Pán bůh na přírodě nešetřil, pak je to rozhodně tady. Jezera jedno vedle druhého, mezi nimi pás vulkánů, vše okořeněno termálními prameny a řekami s vodopády. Jeden by nevěděl, do kterého z parků se vydat dřív. Dalo by se tu trávit další a další týdny a stejně by se vidělo jen zlomek toho všeho přírodna. Vše pokračuje i na druhé straně hranice, v Argentině, kam chceme dnes přejet. V plánu je Bariloche, scénická cesta mezi sedmi jezery a pak zpět do Chile kolem vulkánu Lanín.

To jsme ovšem netušili (nebo spíš tušili), co nás čeká na hranicích, kam jsme dorazili po pár minutách jízdy. Jak jsem již předestřel dříve, překročit hranici z jedné země do druhé tu představuje úmorný a desítky minut trvající úřednický kolotoč. A to jsme poprvé jeli autobusem, kde za nás všechno obstaral řidič. Teď máme auto z půjčovny a na krku chilsko-argentinskou celní mašinérii.

národní park Huerquehue
NP Huerquehue

A je tu první budka. Ukazujeme pasy a dostáváme formulář, kam je třeba nasbírat potřebná razítka z několika stanovišť, stejně jako při bojovce. Pravá bojovka ale přichází záhy. Na řadě je chilská kontrola a tady je těch budek hned několik, každá se specializací na jiný úkon. Se vzpomínkami na dávné doby, kdy se z NDR pašovali mokasíny, sledujeme informační ceduli, kde visí krok po kroku návod, jak postupovat pro zdárné opuštění země. Nejdřív je třeba odbavit sami sebe, což není problém a vše zvládáme na jedničku. V druhé kukani chtějí doklady od auta a hlavně nějaké povolení z autopůjčovny, jako že můžeme s autem přejet hranice. Do ruky jsme jim vrazili složku se vším, co od auta máme, ale podle výrazu úřednice v ní kýžený dokument evidentně není. Začíná nám být jasné, že tu je problém a sen o Argentině se začíná povážlivě vzdalovat. Dál nás bohužel nepustí. Škoda a naše chyba, že jsme si vše potřebné předem u autopůjčovny neověřili. Problémy ale nekončí, protože v pasech už máme výstupní razítka z Chile. Musíme se vrátit zpět a u celníků získat nová vstupní razítka zase do Chile. U těch celníků, kteří mluví jenom španělsky. Nakonec se přece jen podaří krkolomě situaci vysvětlit a děláme otočku přes stanoviště, kde si hraniční kontrola zrovna vychutnává auta a zavazadla návštěvníků přijíždějících z Argentiny a vracíme se odkud jsme přijeli. O zkušenost a pěknou sbírku chilských razítek v pasech bohatší. Zlatej Schengen!

jezera v parku Huerquehue
Nahoře u jezer

Narychlo tedy měníme plán a vracíme se na Panamericanu a po ní uháníme severním směrem k lagu Villarrica. Po cestě si díky výdobytkům moderní techniky rezervujeme ubytování v Pucónu, vstupní bráně do dalších parků i k výstupům na sopku Villarrica. Navzdory pokročilé době se ještě pouštíme do túry po NP Huerquehue, parku s vodopády a vysoko položenými jezery obklopenými hlubokými lesy vzrostlých araukárií. To vysoko znamená překonat zhruba 600 výškových metrů, při čemž už člověk pustí trochu šťávy. Nahoře můžeme ždímat trika, ale odměnou nám je krásná příroda s akvamarínovými jezery a spousta araukáriových stromů kolem. Tyto stromy s podivuhodnými jehlicemi tu dosahují úctyhodných výšek a jejich semena se dají jíst a prodávají je tu v obchodech.

Den 11 - 19.3. - Pucón, Termas Los Pozones -

sopka Villarrica
Pastviny a vulkán Villarrica

V Pucónu zrovna vrcholí horečka turistické noci. Restaurace a hotely praskají ve švech a cestovní agentury si mnou ruce nad penězi utrženými z prodeje adrenalinových výletů na kolech, raftech nebo na vrchol Villarricy, dalšího z velikánů vulkanického pásu. Po snídani jdeme na autobusový terminál společnosti Tur Bus potrápit španělštinou mozkové závity koupí lístků na večerní přejezd do Santiaga.

Do té doby ale času dost, tak sedáme do auta a vydáváme se k jedněm z mnoha termálních pramenů, jimiž tento region oplývá, k Termas Los Pozones. Cesta k nim vede vzhůru kolem šťavnatých luk s pasoucím se dobytkem a kol lesů, nad nimiž se majestátně tyčí Villarrica. Termální lázně Pozones tvoří šest přírodních bazénků s vodou různé teploty, kolem nichž se dá povalovat na trávnících. Tak jsme se tu naložili do bazénu a užíváme si prohřáté vody a hlavně úplné samoty. Zvláštní kouzlo pak určitě musí mít večerní pobyt v termálech.

Pucón
Centrum Pucónu

Podvečer trávíme couráním po Pucónu. Podíváme se na pláž k jezeru, koupíme nějaké jídlo na cestu a dokonce se nám podaří sehnat krásnou nástěnnou mapu Chile. Na městské radnici mají semafor aktivity vulkanické činnosti nedaleké Villarricy. Máme štěstí, svítící zelená říká, že sopka momentálně dřímá v klidu a není třeba propadat panice.

Konečně se vydáváme na zhruba devítihodinovou cestu do hlavního města. Chilské moderní autobusy jezdí přesně na čas a dostanete se s nimi do všech koutů země. Vzhledem ke geografii Chile se ale často cestuje na extrémní vzdálenosti a snad právě proto tu vše, co souvisí s tímto druhem dopravy, funguje znamenitě. Autobusy jezdí přesně na čas a v nabídce sedaček je celá škála od klasických po téměř plně sklopitelná křesla. Ukazatel rychlosti busu a zvukový signál, který zazní při každém překročení 100 km/h rychlosti, je vychytávka, která pobaví každého pasažéra. A když jedete výhradně po dálnici, nikdy k tomu není daleko.