...personal travel web

Den 1   Odlet
Den 2   Přílet do Bangkoku
Den 3   Bangkok
Den 4   Odlétáme na Phuket
Den 5   Záliv Phang Nga
Den 6   Ko Phi Phi
Den 7   Phuket
Den 8   NP Similany
Den 9   NP Khao Sok
Den 10  Opět Phuket
Den 11  Krabi
Den 12  Bangkok a odlet

Thajsko, info o zemi

Thajsko, deník, část II.

Den 4 - 22.11. - Odlétáme na Phuket -

www.phukettourist.com
www.phuket-tourism.com
www.1stopphuket.com
www.phuket.com
www.phuket.net
www.knowphuket.com
phuketdir.com

Je spousta věcí, kterých se nám v Bangkoku líbilo, ale popravdě řečeno už se celkem těšíme, až opustíme ten všudypřítomný smrad z aut a dostaneme se konečně k moři. Je ještě hodně věcí, které lze v Bangkoku navštívit, stejně jako v jeho okolí, jako třeba bývalé hlavní město Ayutthaya, plovoucí trhy Damnoen Saduak nebo světoznámý most přes řeku Kwai. Z Bangkoku se dá podniknout spousta výletů i za hranice země, třeba do sousední Kambodže k chrámu Angkor Wat, kam se dostanete letadlem za hodinu. Čas se ale nedá zastavit, takže člověk musí holt ze svých plánů hodně slevit.
Ranní cestu na letiště trochu zkomplikoval právě probíhající běžecký závod v ulicích města, ale nakonec v pohodě absolvujeme hodinový let z Bangkoku na Phuket s Thai Airways. Zpáteční letenka stála 5800 B pro jednoho, a to patří tyto aerolinky na místním trhu do vyšší cenové kategorie. Přátelské letušky se ještě se všemi loučí thajským pozdravem wai se sepjatýma rukama na prsou a mírným úklonem hlavy a už se můžeme těšit na Phuket.

Phuket je největším thajským ostrovem a zároveň nejbohatší z provincií v království. Ostrov je 48 km dlouhý a pokrývá jej převážně kopcovitý terén. Žije zde kolem 250 000 lidí, jejichž hlavním zdrojem příjmů je již delší čas turismus, v tomto koutě Thajska značně rozšířený. Turisté zde najdou veškeré zázemí a servis, od ubytovacích zařízení všech kategorií po potápěčská centra. Jsou tu nádherné pláže i tropický prales, navíc je ostrov dobrým strategickým místem pro výlety do dalších částí jižního Thajska.

Po předchozích zkušenostech z bangkockého letiště nereagujeme na prvotní záplavu nabídek taxi a odvoz si domlouváme až venku před halou. A děláme dobře, rozdíl v ceně dělá nakonec skoro 300 B. Na Karon Beach, kde máme rezervované ubytování, je to odhadem tak 50 km. Z letiště na jih vede v obou směrech něco jako dvouproudá rychlostní komunikace. Zajímavé a docela nebezpečné je, že se z ní dá otáčet do protisměru. Na místech tomu určených čeká houf aut a motorek na skulinu mezi poměrně rychle jedoucími auty. Pokaždé když míjíme nějaké takové místo jen čekám, který dobrodruh na motorce nám vjede před auto. Jeden takový incident se tu asi odehrál nedávno, ještě teď tu leží hromada střepů a jedna pantofle. Z okna taxíku lze pozorovat lesy kaučukových stromů, jehož je Thajsko hlavním světovým producentem. S řidičem si ale moc nepokecáme, místní totiž anglicky nijak extra nemluví, a to mnohdy dokonce i na místech, kde by se to všeobecně očekávalo. Několik semaforů a rušných křižovatek v Phuket townu vytváří celkem slušné celodenní zácpy. Z toho, co se běžně pohybuje po thajských silnicích, by propagátoři našeho BESIPU museli zákonitě zešílet. O bezpečnosti provozu se tu nedá vůbec hovořit. Na motorkách se jezdí bez helmy, klidně se na ní vměstná i pětičlená rodina s malými dětmi a nemluvňaty. Motorky a sajdkáry jsou využívány i pro transport nejrůznějšího zboží a materiálu, mnohdy jsou tak naložené, že se sotva udrží na silnici. Jeden takový exemplář měl vzadu připevněný gril s ještě žhavým uhlím a asi se přesouval péct dobroty na jiné místo.

Náš bungalow v Relax Garden Bungalows leží v tropické zahradě v oblasti Karon Beach, asi pět minut chůze od pláže. Je to velice slušné ubytování s klimatizací, vlastní koupelnou a záchodem. Bohužel ale letmým pohledem zjišťujeme, že tu třem lidem bude poněkud těsno, protože přistýlka pro třetí osobu spolu se zbývajícíma postelema a stolem zabraly skoro celou místnost, takže je tu místa jak v dobytčáku. Proto kupujeme ještě jeden pokoj ve vedlejším bungalowu a i tak je cena přijatelná, 24 500 B komplet za 8 nocí. O tom, kdo bude mít vedlejší pokoj pro sebe si nemusíme losovat ani hádat, karty jsou předem rozdány a kufry si stěhuje dík svým animálním projevům Kalenďák.

Po ubytování se vydáváme na zevrubný průzkum okolí. V restauraci, nebo spíš stánku u hlavní silnice, si dáváme oběd, Pad Thai tu mají asi za 50 B. Zajímavé ale je, že pivo je v thajských restauracích skoro stejně drahé jako levnější jídlo. Obecně je ale na Phuketu dráž než v jiných oblastech Thajska. Po obědě se koupeme na pláži Karon, jedné z několika pláží západního pobřeží Phuketu a porpvé tak okoušíme božské vody Andamanského moře.

K večeru jdem na menší nákup do supermarketu, kde jsem se poprvé setkal s thajským letopočtem. Podle thajského buddhistického kalendáře je nyní rok 2552. K našemu letopočtu se tedy přičte cifra 543, což je předpokládaný rok Buddhova úmrtí (r.543 před Kristem). Normálně se s tímto datem téměř nesetkáte, ve vztahu k turistům se používá gregoriánský kalendář, na který jsme zvyklí. Dnes jsem si ale právě v tomto obchodě koupil thajský výrobek s datem spotřeby 21/12/52, což člověka neznalého věci může trochu zaskočit.

Den 5 - 23.11. - V zálivu Phang Nga -

Silnice vedoucí k pláži je plná agentur nabízejících výlety po Phuketu a okolních oblastech. Konkurence je poměrně značná, takže se vyplatí obejít více kanceláří, zjistit nabídku a cenu (my jsme ještě téměř vždy dostali slevu) a pak si teprve vybrat. Na dnešní den jsme vybrali výlet do nejzajímavějších míst zálivu Ao Phang Nga (cena 1500 B/osoba).

James Bond island
Ostrov Ko Tapu, James Bond Island

Každá z exkurzí je výborně zorganizovaná a všechno perfektně klape. Ráno nás vyzvedli minibusem přímo u hotelu a odvezli nás k severnímu pobřeží Phuketu, od provincie Phang Nga odděleného jen úzkým pruhem moře. Odtud vyplouvají rychlé čluny, které pojmou asi 25 lidí. Ao Phang Nga je úžasné místo, které bylo v roce 1981 vyhlášeno národním mořským parkem. Tvoří jej množství vápencových útvarů čnících nad hladinou moře (některé z nich i do výšky převyšující Eiffelovu věž), skalisek, jeskyní, útesů a mangrovů. První zastávkou a zároveň největší atrakcí zálivu, plnící stránky prospektů turistických kanceláří, je Ko Khao Phing Kan, jednoduše James Bond Island. Ostrov a přilehlý ostrůvek Ko Tapu (Nail island), si získaly světový věhlas díky jedné ze série filmů o Jamesi Bondovi - Man with the golden gun, z roku 1974, která se tu natáčela. Dnes tu ale počítejte s davy turistů a spoustou krámků se suvenýry. V programu výletu je i projížďka na kajaku, která nás původně nijak extra nelákala, ale nakonec musím říct, že stála za to. Na kajaku se totiž dostanete do míst, která by vám jinak zůstala skryta za hradbou vápencových útesů. Každý kajak má svého průvodce a řidiče v jedné osobě, který vás proveze podél skalisek podemletých mořskou vodou, která tu vykouzlila obdivuhodné útvary a někde vyhloubila úplné tunely, kterými se proplouvá.

muslimská vesnice na Ko Panyi
Muslimská vesnice, ostrov Ko Panyi

Jinde se zase úzkou soutěskou vplouvá do laguny uzavřené vysokými skalními stěnami, dostanete se i do těsné blízkosti mangrových porostů plných nejrůznějších živočichů. Přítomnost lidských bytostí z prehistorických časů dokládají skalní malby. Michal si tu na chvíli zkoušel zapádlovat, ale byl z toho akorát odřený prst o mělké dno. Na řadu přišel některými jedinci dlouho očekávaný oběd, připravený v muslimské vesnici na ostrově Ko Panyi. Smažák s Kalenďákem zamířili k prostřeným stolům jak pes zvětřivší hárající fenu. U každého stolu sedí asi šest lidí a pochutnávají si na thajské kuchyni, rybách a plodech moře, někteří, jako má sousedka po pravici, s takovým zápalem, až na mě stříkala šťáva z rozlomené krevety. Lepší tedy bude soustředit se na okolní prostředí. Vesnice Ko Panyi je rybářskou vesnicí s domky postavenými na dřevěných kůlech zapuštěných do mořského dna. Většina turistů se tu zastaví pouze na malou chvíli, aby nasytili své žaludky, popřípadě si něco koupili u stánku se suvenýry, ale dá se tu i přenocovat.
Cestou zpátky se naše výprava ještě zastavuje na dalším z ostrovů zálivu (teď už si nevzpomínám na jméno), aby se všichni vrhli do útrob jeskyně obdivovat stalagmity a stalaktity a nakonec jsme si váleli šunky na plážovém ostrově Ko Lawa Yai. No, výlet se po všech stránkách povedl.

Den 6 - 24.11. - Výlet na Ko Phi Phi -

phi-phi.com
www.kohphiphiisland.com
phiphiislands.start4all.com
www.phi-phi-islands.com
www.kohphiphi-don.com

odkaz na tsunami video

Po snídani jedeme do zálivu Chalong Bay, kde je přístav a odkud vyjíždějí lodě směrem k Phi Phi. Počáteční obavy, jestli se nám podaří sehnat nějaký volný člun, vzaly rychle za své, když se na nás okamžitě vrhá chlápek s logem nějakého tour operátora na triku. Poté, co jsme mu nastínili naši představu, bere celou záležitost do svých rukou a pod vidinou tučného výdělku začne rozjíždět celou akci. Alarmuje dva mladíky, kteří tankují benzín a dokupují zásoby nealkoholických nápojů do chladicích boxů na palubě plavidla. Domluvili jsme se na ceně 14 000 B pro všechny za celý den, ale nemáme tolik peněz v hotovosti, takže ještě vezou Kalenďáka na motorce k bankomatu.

Maya beach, Ko Phi Phi Ley
Krásná, ale poněkud přelidněná Maya Beach, Ko Phi Phi Ley

Konečně můžeme vyrazit na cestu k asi 48 km vzdáleným ostrovům. S posádkou, kterou tvoří dva borci, bude asi velice obtížné se na něčem domlouvat, protože anglicky neumí takřka vůbec nic. Na palubě se ale cítíme královsky, stejná loď, ve které jsme se včera tísnili s dalšími lidmi, je dnes celá naše. Rozvalujeme se pohodlně na přídi a pozorujeme moře a okolí. Asi po čtvrt hodině míjíme jeden z ostrovů s uvítacím nápisem Honeymoon Island, oficiálně ale Ko Mai Thon. I z této dálky je vidět fantastická pláž a resort s několika bungalovy posazenými hned u vody, prostě ideální místo pro dovolenou ve dvou, takže pokud by to někoho zajímalo, má zde další informace.

Souostroví Ko Phi Phi se stává ze dvou hlavních ostrovů, Ko Phi Phi Don a Ko Phi Phi Ley, kde se právě chystáme zakotvit v zálivu Maya Bay. Maya Bay s přilehlou Maya Beach se stali místem, kde se natáčel film Pláž s Leonardem di Capriem. Na rozdíl ale od filmu, ve kterém se na tomto místě pohybovalo pár lidí z ostrovní komunity, je tu dnes skutečně hlava na hlavě. Pláž je úplně plná turistů, skoro ani nejde nic vyfotit, v zálivu kotví neskutečný počet lodí a člunů a ve vodě je lidí, jak kdyby se tu převrhl Titanic, no hrůza. Realita dnešních dnů je prostě taková a ostrov Ko Phi Phi Ley platí krutou daň za popularitu, kterou jí přinesl zmíněný film, a díky kterému sem teď proudí tisíce turistů toužících na vlastní oči spatřit tu idylickou pláž, co znají z filmu. Každopádně se ale zálivu Maya nedá upřít jeho půvab. Uzavřený mezi skalami, s vodou neuvěřitelné barvy a pláží s bílým jemným pískem, patří mezi to nejhezčí, co jsme v Thajsku viděli. Oba ostrovy jsou součástí národního parku, takže platíme poplatek 200 B a jdem udělat pár fotek. Na jedné straně zálivu se přeci jen najde kousek místa bez lidí, tak se jdem trochu vykoupat. Na opačné straně Phi Phi Ley se nachází Viking Cave, jeskyně známá nejen svými nástěnnými malbami, ale také hnízdy jistého druhu rorýse, která se sbírají pomocí konstrukcí z bambusových tyčí a následně pak prodávají do čínských restaurací. Upřímně řečeno nevím, co na tom může být tak dobré, ale z hnízd se vaří polévka a platí prý za lahůdku a vysoce ceněné exkluzivní zboží.

Větší Ko Phi Phi Don leží asi 4 km severním směrem a na rozdíl od Phi Phi Ley tu žijí stálí obyvatelé. Ostrov tvoří dvě části spojené úzkou šíjí oddělující zálivy Ton Sai a Loh Dalam. U této spojnice, v zálivu Ton Sai kotví trajekty a turistické lodě, takže tu přistáváme i my. Na pevnině se rovnou vydáváme směrem k vyhlídce v kopcích. Jsme na nejrušnějším místě Ko Phi Phi Don, v uličkách plných restaurací, hotelů, stánků se suvenýry, jídlem a ovocem i cestovních agentur. Při takovéto koncentraci lidí a s faktem, že je tato spojnice mezi ostrovy úplná placka není divu, že se Ko Phi Phi Don stal jedním z nejvíce postižených míst v Thajsku vlnou tsunami v roce 2004, co se obětí na životech a materiálních škod týče. Viewpoint je poměrně dobře značen cedulemi, které navigují v tomhle bludišti uliček. Za chvíli se už šplháme nahoru do kopce, což v tomhle vedru není zrovna nic příjemného. První výhled je u malého krámku s občerstvením a pohlednicemi, prodávají tu i brožuru o tsunami s fotkami a popisem událostí. Lze jít ale ještě výš, odkud se vám otevře krásný výhled na oba zálivy, písečnou šíji a hornatý protějšek ostrova v pozadí. Stojíme tu na balvanech ještě s několika dalšími lidmi a zvěčňujeme si tuto jedinečnou přírodní scenérii. Škoda jen, že je po poledni a výhled částečně kazí jakýsi opar.

ostrov Ko Phi Phi Don
Pohled z viewpointu na Ko Phi Phi Don

Cestou nazpátek se stavujeme na oběd a pak odjíždíme na opačnou stranu ostrova, kde se nachází Monkey Beach. Jak už název napovídá, jedná se o místo hojně navštěvované opicemi, což z něj činí jednu z dalších atrakcí Ko Phi Phi Don. Když jsme sem zavítali my, nebylo po opicích ani vidu ani slechu a jejich nedávnou přítomnost dokladovalo jen pár ožraných šlupek od ovoce a několik pozůstavších fotografií s turisty u plážových prodavačů. Jak později zjišťujeme, chodí sem jen v určitou dobu a teď jsou bohužel ukryty v lesích nad námi. Po krátkém osvěžení ve vlnách Andamanského moře nasedáme opět do člunu a vracíme se zpět na Phuket.