...personal travel web

Den 1   Odlet
Den 2   Konečně v Austrálii
Den 3   Objevujeme Perth
Den 4   Akvárium, Kings P., Freo
Den 5   Cesta do středu kontinentu
Den 6   Kata Tjuta
Den 7   Lancelin, NP Nambung
Den 8   NP Kalbarri
Den 9   Shark Bay
Den 10  Monkey Mia
Den 11  Ningaloo Reef
Den 12  Coral Bay
Den 13  NP Karijini
Den 14  Zpět do Perthu
Den 15  Pláže a ZOO
Den 16  Rottnest Island
Den 17  Poslední den v Perthu
Den 18  Návrat

INFO O ZEMI

Západní Austrálie, deník, část IV.

Den 14 - 7.11. - Zpět do Perthu -

road train
Road Train

Maratón v autě pokračuje i následující den. Je potřeba urazit přes 1200 km po dálnici do Perthu. Great Northern Highway zeje prázdnotou, jako ostatně vetšina komunikací v těchto odlehlých končinách. Nejvíce potkáváme "Road trainy", jak se říká kamionům s několika návěsy, dlouhými klidně přes 50 m, jak se nezadržitelně řítí vnitrozemím. Oranžová zem v okolí silnice s nízkým porostem křovin a trav i dlouhé rovné úseky zůstávají neměnné stovky kilometrů, což působí na psychiku řidiče a otupuje jeho smysly. Zjednodušeně řečeno, zírání před auto v tomhle kraji a takovou dobu je dost na bednu. Ačkoli je rychlostní limit stanoven na maximálních 110km/h, nejde tuto rychlost při nejlepší vůli dodržet, takže jedeme tak 140.

do Perthu je cesta dlouhá
... do Perthu je cesta dlouhá

Určité obavy z policejní kontroly jsou, ale v takhle frekventovaném provozu na rovných a přehledných silnicích a s takovou porcí kilometrů před sebou, prostě nelze jinak. Na druhou stranu si nedovedeme představit, že by kvůli těm třem autům, které tu za hodinu projedou, vyjela měřit policejní hlídka z dvou set kilometrů vzdálené stanice. Leda že by patrolovali ze vzduchu, jako jsme viděli v USA. Ve více obydlených oblastech jsme ubrali plyn, neboť máme v živé paměti situaci, kdy se na nás, těsně před Geraldtonem, nalepil civilní sporťák s radarem za oknem a řidičem v policejní uniformě.
Dále uvádím pouze několik milníků z předlouhé cesty do Perthu. Městečko Meekatharra je centrem regionu Murchison a žije zde početná populace aboriginců. 120 km jihozápadně odtud projíždíme malým městečkem Cue se starobylými, ovšem zachovalými domky z dob zlaté horečky. V téže éře vzniklo i městečko Mount Magnet, pojmenované podle nedalekého kopce bohatého na železo, jehož přítomnost způsobila pomatení střelky kompasů prvních objevitelů tohoto kraje. Čím dál blíže Perthu se objevuje stále víc a víc zeleně a stromů, takže městečko New Norcia, pověstné svým benediktinským klášterem a několika dalšími historickými budovami, se nachází již uprostřed úplně jiné krajiny. Konečně bych zmínil oblast vinic ve Swan Valley, mezi nimiž jsme prokličkovali až do samotného Perthu.

Den 15 - 8.11. - Pláže a perthská ZOO -

Tak nám zbývají polední tři dny pobytu v ZA a promýšlíme, jak s nimi naložit. Nabízí se výlet k jednomu ze symbolů ZA, totiž k Wave Rock, ale protože se nachází přes 300 km východně od Perthu a auta již máme plný zuby, tato varianta se zamítá. Stejně tak dopadá i případná cesta na jih, takže volíme poklidné tempo a zůstáváme v Perthu.
Hlavní město ZA se pyšní kilometry běloskvoucích pláží a ty perthské patří údajně k těm nejhezčím městským plážím celé Austrálie. Dopoledne tedy věnujeme průzkumu místních pláží. Ne že bychom se všude koupali, ale jezdíme od jedné k druhé a hodnotíme jejich kvalitu, v čemž se vyžívá hlavně Petr. Všechny pláže jsou ukázkově čisté, s místy pro piknik a dalším potřebným zařízením jako jsou sprchy apod. V době naší návštěvy tu byly dost velké vlny, takže spousta mladých Australanů se tu oddávala surfování, jímž je Austrálie tolik pověstná.

pláž Cottesloe
Cottesloe Beach

Aby ne, když tu mají takové podmínky a surfové obchody přímo napěchované zbožím pro surfaře, od plavek a šortek v nepřeberném množství po neopreny, vosky a samozřejmě prkna. Ani vyznavači inline bruslení, cyklistiky nebo joggingu nepřijdou zkrátka, podél pláží se totiž vine příjemně upravená stezka. A po řádění ve vlnách nebo na souši můžete zajít do jednoho ze stovek barů a restaurací, které lemují celé pobřeží.
Na jihu se nachází Cottesloe Beach, s malým přilehlým parčíkem, kde rostou aurakárie, v jejichž větvích vřeští papoušci. Směrem na sever prozkoumáváme ještě City Beach, Floreat Beach, snad největší Scarborough Beach a Sorrento Beach.
Pokud jste během svého putování neměli to štěstí spatřit některého z živočichů ZA, máte možnost vše napravit v perthské ZOO (www.perthzoo.wa.gov.au, vstupné 18 AUD). Místní ZOO sice nepatří k těm největším, ale dobrá půlka parku je věnována zvířatům Austrálie a Západní Austrálie, takže tu můžete vidět hady a ostatní plazy, numbaty z jihozápadních lesů, klokany, ptáky i krokodýly z řek severu ZA.
Po včerejší noci, kteoru jsme strávili ve smradlavém pokoji plném komárů v zapadlém a chátrajícím hotelu mezi městskou dálnicí a řekou Swan, jsme si až do konce pobytu v Perthu rezervovali krásný apartmán ve Scarborough (www.scarboroughbchresort.com.au).

Den 16 - 9.11. - Výlet na Rottnest Island -

Ostrov Rottnest se nachází asi 20 km od pobřeží z Fremantlu a je ideálním cílem jednodenních výletů. Není nijak rozlehlý, jen 11 km dlouhý a 4,5 km široký v nejširším místě. Dostanete se sem lodí z Fremantlu nebo Perthu, druhá varianta je delší a dražší, nebo malým letadlem.

ostrov Rottnest
Jedna ze zátok ostrova Rottnest

Lodní přepravu zajišťuje několik společností, my jsme si lístky koupili přímo v přístavu ve Fremantlu za 53 AUD na osobu u Rottnest Express. Cesta na ostrov trvá tak půl hodinku. Loď kotví v přístavišti v Thomson Bay, kde se nachází návštěvnické centrum, obchody, pošta apod. Na Rottnestu si nelze půjčit auto a ani jiná soukromá auta tu nesmí jezdit. Dopravu zajišťují autobusy, ale zdaleka nejrozšířenějším dopravním prostředkem jsou bicykly. Hned v Thomson Bay je megapůjčovna kol, kde si půjčujeme kola i cyklistické helmy, které jsou tu povinné (půjčení 23 AUD/osoba). Ze sedla si lze tento nádherný ostrov dosyta užít, přičemž kolem ostrova najedete něco kolem 24 km.

klokan quokka Rottnest island
Klokánek Quokka Rottnest Island

Zatímco vnitrozemí ostrova tvoří spíše křovinatý porost a několik slaných jezer, pobřeží lemují nádherné pláže a laguny i útesy skal. Ale hlavně je ostrov omýván nádhernou průzračnou vodou, ve které se můžete koupat a šnorchlovat. Ostrov je přírodní rezervací, ve které žije spousta druhů rostlin a živočichů, z nichž nejproslulejší je místní klokánek Quokka, jeden z nejmenších zástupců klokanů, který navíc žije v podstatě pouze na tomto ostrově. Tito trpaslíci jsou již zvyklí na přítomnost lidí a někteří z nich slídí dokonce mezi kiosky a škemrají nějaké žrádlo, ale nemá se jim, kvůli jejich zdraví, nic dávat. Takže jsme se projeli po ostrově, zavítali jsme k majáku Wadjemup, vykoupali se a jedeme lodí zpět do Fremantlu. Zpáteční, trochu rozhoupanou plavbu, neuneslo několik jedinců školního výletu, takže nám všem ukázali obsah svých útrob, ale jinak vše proběhlo bez problémů. Více informací o Rottnest Islandu najdete na této adrese.

Den 17 - 10.11. - Poslední den v Perthu -

Náš pobyt na jižní polokouli se pomalu nachýlil ke konci. Poslední den v Perthu věnujeme nákupům a procházkám v centru města i poslednímu pomazlení se s oceánem. Ve městě je právě přes 30 °C a předpověď na zítra je 36 °C. V těchto vedrech nám vánoční výzdoba města připadá poněkud nezvyklá. Doprava v centru Perthu, tzv. CAT (Central Area Transit), je zdarma a provozuje tři linky autobusů. Více o dopravě v Perthu najdete zde. Protože jsme museli vrátit auto do půjčovny již dnes, vraceli jsme se autobusem z centra do Scarborough (lístek stojí 3.40 AUD). Náš Nissan prošel před vrácením pečlivou očistou od oranžového prachu, který se dostane úplně všude a koupenou leštěnkou jsme retušovali škrábance po Elvisově krasojízdě v Shark Bay. Večer jdeme na čínu do restaurace kousek od našeho apartmánu a preventivně volíme se zdravotní rozvahou, abychom zítra v letadle nevytvořili kyvadlovou dopravu mezi sedačkou a záchody.

Den 18 - 11.11. - Návrat -

Taxík čeká brzy ráno před naším apartmánem. Silnice jsou v tuto nekřesťanskou dobu ještě prázdné, takže jsme za pár minut před letištním terminálem (kilometr v taxíku stál 1,30 AUD). Pak odbavení, vyplnění kartičky pro imigrační orgány a let, ze kterého stojí za zmínku úchvatný pohled na atoly Malediv, které jsme přelétávali. Opouštíme rozpálenou, nádhernou a fungující Austrálii, plnou příjemných lidí, po které jsme najezdili skoro 5000 km. Zdaleka jsme z tohoto největšího australského státu neviděli všechno. Škoda , že jsme neměli více času, abychom se vypravili ještě více na sever do drsné divočiny kraje Kimberley, s řekami plnými krokodýlů, baobaby a národními parky s fascinujícími přírodními scenériemi, jako třeba NP Purnululu (Bungle Bungle), k nádherným plážím okolo města Broome, na jihozápad s lesy obrovských blahovičníků druhu karri a působivým pobřežím oceánu, nebo k věhlasné Wave Rock. Tak snad někdy příště....

Další místa v Západní Austrálii, tentokrát jihozápadní kout země, jsme navštívili během následující cesty po kontinentě.